Om attraktionen
Racerbanan var en bilbana som var placerad i Övre parken.
Från början var det tänkt att Corzobanan, som attraktionens arbetsnamn var, skulle placeras i Södra området men Lisebergs ledning ändrade sig och placerade banan på en ny attraktionsplats i Övre parken, i närheten av Stora pariserhjulet##.
Bilarna köptes av den engelska firman Lang Wheels Ltd som var kända för bästa tänkbara kvalitet. En bil kostade 3 500 kronor.
”Främst får man väl nämna den nya racerbanan uppe i södra delen av parken, som bör bli något av en sensation för fartsugna göteborgare”, skrev Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning när attraktionen presenterades 1951.
1962 köptes 24 nya bilar från Tyskland. Det var Mercedeskopior och kunde köra i 50 km/h.
– Om vi vågar släppa på så mycket ström, sa Lisebergs vd Einar Ekström.
5 000 kronor gick varje vrålåk på, ungefär vad en vanlig småbil kostade på den tiden.
”Runt banan med racerbilar samlades snart en skara unga gossar, som sakkunnigt kommenterade bilarnas prestanda”, skrev Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning efter premiärdagen 1962.
Racerbanan fanns i Övre parken i 22 säsonger. Hösten 1970 var den sliten och behövde ersättas av en ny bana. Kostnaden för att bygga nytt ansågs dock för hög, så i stället investerades en mindre summa pengar på att rusta upp attraktionen. Planerna på en ny racerbana fick vila till Lisebergs 50-årsjubileum 1973.
Men det blev aldrig någon ny racerbana. Hösten 1972 revs attraktionen för att ge plats åt Pariserhjulet. Hjulet flyttades från Södra området för att Lisebergs storsatsning Flumeride skulle få plats.
Att ta bort Racerbanan beräknades inbringa cirka 50 000 kronor i besparingar. Med tanke på att Flumeride kostade totalt 8 miljoner kronor var det välbehövliga sparpengar.
Kuriosa
1960 fick Racerbanan ett nytt golv och ett "solskinande" plasttak.