Om attraktionen
Helikoptern, som hade premiär 1952, bestod av en lång stålkonstruktion. I ena ändan fanns en gondol med plats för pilot och sju passagerare. I den andra en tyngd som hjälpte till att höja gondolen. Gondolen kunde rotera ett tiototal meter upp i luften och farten beskrevs som ”lagom hög”. Attrakationen drevs av en 7,5 hästkrafters elmotor med propeller.
Enligt uppgift var Helikoptern den andra i sitt slag i världen. Den första fanns i Alexandria i Egypten. Attraktionen placerades på taket till Radiobilarna. Där fanns sedan tidigare resterna av den gamla Flygkarusellen som inte varit i bruk sedan 1932. Så till skillnad från Flygkarusellen blev Helikoptern inkomstbringande.
– Det var en ren händelse att jag fick tag på den där helikoptern, sa Lisebergs vd Einar Ekström och berättade om sitt möte med överingenjör Braun i Tyskland.
Braun hade monterat upp attraktionen långt inne i en skog i Hannover. Ekström gillade vad han såg och beställde genast ett exemplar av den engelska firman Lang Wheels som hade köpt patent.
– 30 000 kronor kostade mig det nöjet, sa Ekström.
På grund av leveranssvårigheter hade Helikoptern premiär först i slutet av juli 1952.
– Egentligen hade vi hoppats ha helikoptern uppmonterad redan till säsongsstarten men England har ont om stål, som hela maskinen är tillverkad av, så vi har fått vänta ända till nu, sa Ekström.
Till säsongen 1953 gjordes en ack så liten förändring. ”Frågan är väl om någon kan höra att Helikoptern ovanför radiobilarna går tystare än ifjol. Men spetsar man öronen så ...” skrev Arbetarposten.