Om attraktionen
Med en prislapp på 240 miljoner kronor och en byggtid på cirka ett och ett halvt år var Helix den dittills största investeringen i Lisebergshistorien. Resultatet blev en 1,38 km lång berg-och-dalbana innehållande alla de element som en finsmakare kan önska sig. Åkturen har två accelerationszoner och tågen kommer upp i en hastighet av 100 km/h. Längs vägen är passagerna upp och ner sju gånger, och det bjuds bland annat på en pretzel loop, en zero-g-roll, en heartline roll, en inverterad tophat och flera s-kurvor.
– Helix är en berg-och-dalbana med extra allt! Den är inte högst, längst eller snabbast i världen, men den bjuder på den perfekta åkupplevelsen, sa Lisebergs vd Andreas Andersen inför premiären 2014.
Intresset för Helix var så stort att de internationella organisationerna för berg-och-dalbaneentusiaster stod på kö för att boka resor till Liseberg. Under pressvisningen var 109 entusiaster från European Coaster Club på plats.
Helix fick ett fantastiskt mottagande med idel toppbetyg från både press och gäster.
Bäst i Europa
I september 2014 utsågs Helix till Europas bästa nya attraktion. Priset, European Star Award, delas ut av en av de ledande branschtidningarna, Kirmes Park Revue. I konkurrens med 200 nyheter i hela Europa, bland annat storsatsningar som Arthur i tyska Europa-Park och Ratatouille på Disneyland Studios Paris, kammade Helix hem förstaplatsen.
Lisebergs vd Andreas Andersen tog emot priset.
– Det är ett erkännande. Vi hade som mål att bygga en av världens bästa berg-och-dalbanor och priset bekräftar att det vi åstadkommit är riktigt, riktigt bra. Det här är Helix första utmärkelse, men förhoppningsvis inte den sista, sa han.
Prisad reklamkampanj
I hård konkurrens med branschkollegor från hela världen belönades Liseberg med första pris för den integrerade kampanj som gjordes för att lansera Helix. Utmärkelsen, The Brass Ring Award, delades ut i Orlando, USA, den 19 november under branschmässan IAAPA Attractions Expo.
Lanseringen av Helix, med kampanjkonceptet The Next Level, hade flera mål. Dels att få fler gäster att besöka nöjesparken och att sälja fler åkprodukter, dels att sätta Liseberg och Helix på nöjesparkernas världskarta. Samtliga mål uppfylldes.
Den kommunikativa målgruppen var ungdomar mellan 13 och 24 år. Det är en generation som spenderar mycket tid på onlinespel och tanken med kampanjen var att möta dem i deras värld, för att sedan locka ut dem i den verkliga världen.
– Kampanjen är en kärleksförklaring till dagens ungdom, men också till de föräldrar som tycker att deras barn spenderar för mycket tid online, sa Lisebergs marknadschef Robert Arvidsson i samband med prisutdelningen. Spel är en sorts verklighetsflykt, en värld där allt är större, bättre och häftigare. Men Helix är ännu mer. Helix är nästa nivå av upplevelse.
Kampanjen använde en mix av olika kommunikationsdiscipliner, kanaler och språkrör och – inte minst – Lisebergs vd Andreas Andersen och hans genuina kärlek till berg-och-dalbanor. Kampanjen fick också stor social spridning, bland annat i form av You Tube-fenomenet PewDiePie’s virtuella Oculus Rift-åktur av Helix.