Om attraktionen
Foto: Stefan Karlberg
Balder är 1 070 meter lång och dubbelt så hög som Bergbanan (1923-1987). Maxhastigheten är 90 km/h och första backen har en fallvinkel på 70 grader. Färden tar drygt två minuter och under tiden upplevs negativa g-krafter (känslan av att man lättar från sätet) tio gånger.
Bakgrund
Foto: Lasse Zagai
Efter 65 års trogen tjänst revs Bergbanan efter säsongen 1987. Såväl Lisebergs gäster som dess ledning insåg snart att nöjesparken inte är densamma utan en rejäl träbergbana, så lagom till Lisebergs 80-årsjubileum 2003 var det dags att inviga en ny. Den dittills största investeringen i Lisebergshistorien.
Planer på en Balder hade funnits i många år och i oktober 2001 påbörjades äntligen arbetet. Personal- och servicebyggnader revs i Balders hage för att göra plats för Nordens största berg-och-dalbana i trä. Det nya området innebar att parken blev cirka 10 000 kvm större.
De första åren
Foto: Stig Kälvelid
Balder invigdes den 12 april 2003 av Sveriges infrastrukturminister Ulrica Mässing som passande nog ansvarade för både transport-, trä- och turistfrågor. Under resten av dagen (och säsongen) körde Balder oavbrutet med fulla tåg. Totalt hann 1 136 000 personer åka (vilket motsvarade en beläggning på 99 %). Många gav dock upp redan i kön som under högsäsong kunde uppgå till två timmar.
2004, Balders andra år i parken, utrustades banan med tunnlar och sidoväggar. Klagomål framfördes från boende i närområdet som tyckte att tjuten från attraktionen var allt för höga. Tillbyggnaden hjälpte till att minska oljudet och som bonus blev åkupplevelsen ännu bättre, eftersom fartkänslan ökade när man fick en referenspunkt nära kroppen. Tunnlarna skapade också en annan läskighetsfaktor eftersom man inte såg vad som komma skulle.
Mottagande
I mitten av mars 2003 bjöds pressen på en första åktur vilket resulterade i lysande recensioner i tidningar, radio och tv i både Sverige och Norge. Dagen därpå bjöds hela den svenska, och till viss del utländska, resebranschen på stor Balderfest med fri åkning i samband med Turmässan.
Media och resebranschen bidrog, tillsammans med en massiv marknadsföringsinsats, till att Balder snabbt blev en rikskändis. Under hela sommaren vallfärdade entusiaster och nyfikna till Liseberg för att åka.
Bäst i världen
Foto: Stig Kälvelid
I slutet av november 2003 kom beviset på att Balder höll världsklass. I konkurrens med över 170 träbanor blev Balder framröstad till världens bästa berg-och-dalbana i trä i The Internet Wooden Tracked Roller Coaster Poll. 265 av världens mest erfarna berg-och-dalbaneentusiaster deltog i undersökningen.
I december 2005 blev Balder för andra gången utnämnd till världens bästa berg-och-dalbana i trä. Den gången deltog 581 bergbaneexperter i omröstningen.
Fler utmärkelser
Foto: Patrik Källström
I september 2013 utsågs Balder till Europas bästa berg-och-dalbana i trä. Vid en ceremoni i Paris mottog Lisebergs vd Andreas Andersen priset European Star Award 2013 för Balders räkning. European Star Award delas ut av en av de ledande branschtidningarna, Kirmes Park Revue.
I motiveringen stod bland annat: ”Balder är 100 procent äkta glädje. Hemligheten ligger i all ”air time” du får uppleva – från den 70-gradiga backen till det att bromsarna slår till och åkturen är slut.”
Kuriosa
Foto: Stefan Karlberg
- Det tog ett femtiotal byggnadsarbetare drygt ett och ett halvt år att bygga Balder. Till bygget krävdes 190 000 löpmeter virke och 140 ton bultar.
- Balder är byggd med tysk furu som är impregnerat med wolmanit för att klara väta.
- För att kunna bygga Balder grävdes ett hål som var 5 400 kubikmeter stort. Det motsvarar nästan 6 miljoner enliters mjölkpaket!
- Betongplattan som Balder vilar på är 6 450 kvadratmeter stor. Skulle man parkera några bilar där, till exempel Volvo Duett från 1963, skulle 3 370 stycken få plats! Om man parkerar väldigt tätt vill säga.
- Under betongplattan finns 300 pålar. Läggs dem på rad blir sträckan 6 km lång.
- I betongen finns järnstänger (armeringsjärn) som gör den starkare. Läggs dem på rad blir sträckan 23 mil lång. Det motsvarar avståndet Göteborg-Helsingborg.
Film
Fakta
Typ av attraktion: Berg- och dalbana i trä
Tillverkare: Intamin
Träleverantör: Ing.-Holzbau Cordes
Total höjd: 36 m
Rälslängd: 1 070 m
Brantaste backen: 70 grader
Negativa G: Upplevs 10 gånger
Åktid: 128 sek
Maxhastighet: 90 km/h
Antal tåg: 2
Passagerare/tåg: 30
Plats: I Balders Hage, öster om Mölndalsån.