Om attraktionen
Lisebergs styrelse hittade Barnrallyt i München. Där kallades attraktionen för ”barnens trafikskola” och bestod av moderna bilar som följde ett spår med trafikskyltar, vägbommar, polisfigurer och annat ur trafikens värld. Syftet med attraktionen var inte enbart att roa utan det fanns även en inbyggd pedagogik i att barnen lärde sig mer om biltrafik. Liseberg var enligt uppgift först i Skandinavien med att skaffa en sådan attraktion.
”Småpojkarna hängde förhäxade kring bilbanan med vrålåk i miniatyr och riktiga trafiktecken” skrev Göteborgs-Posten dagen efter premiären 1956.
Inför säsongen 1957 fanns planer på att flytta Barnrallyt från Södra området till Stora dansbanans plats innanför Huvudentrén. Dansbanan skulle i sin tur ta över det nyligen igenbommade Lisebergsbadets plats. Nu blev det aldrig så utan Barnrallyt blev kvar. Däremot byggdes banan ut, körsträckan förlängdes och ut med spåret placerades leksaker i jätteformat.
”Varken den medeltida borgen – vars vallgrav fylls med vatten från en spann – eller jättelekhästen saknas. Den sistnämnda bildar t.o.m. tunnel för bilisterna” skrev Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning inför premiären 1957.
1961 byggdes banan om igen och försågs med nya bilar. Fyra av dem var stora veteranbilar som även äldre barn och vuxna kunde åka i. Bilmodellen kom senare att användas till Barnrallyts ersättare Farfars bil.
Inför säsongen 1968 flyttade Barnrallyt till sist från Södra området, till en plats i parkens nordöstra del mellan Konserthallen och Mölndalsån. Flytten gjordes för att ge plats åt den förvandling av Södra området som inleddes 1969.
1968-1978 var Barnrallyt granne med Konserthallen (till höger). Attraktionen skadades svårt när den väldiga träbyggnaden slukades av lågorna 1973.
Branden i Konserthallen
När Konserthallen förstördes i en brand på hösten 1973 skadades det intilliggande Barnrallyt så svårt att attraktionen fick rivas och byggas upp på nytt. Vis av erfarenhet från branden byggdes det nya Barnrallyt i betong, till skillnad från det gamla som till stor del bestod av trä. Samtidigt flyttades attraktion längre västerut.
Barnrallyt blir Farfars bil
Barnrallyt gjorde sin sista säsong 1978. Året därpå förlängdes banan vilket gav ökad kapacitet. I samband med förändringen köptes 15 nya veteranbilar från Tyskland och attraktionen bytte namn till Farfars bil.
Fakta
Ägare: Gunnar Månsson AB (1956-1965), Liseberg (1965-1978)
Banans längd: 150 meter
Plats: I södra området (1956-1967), bredvid Konserthallen (1968-1973), i barnområdet på Konserthallens gamla plats (1974-1978)
Bilder
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
Några av de jätteleksaker som stod vid sidan av spåret under 1950- och 1960-talet.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
Bilder från Lisebergsstyrelsens studieresa till München 1955. Väl hemkomna till Sverige benämndes attraktionen "barnbilbanan". I ett protokoll från mars 1956 försäkrades det att "bilarna var idiotsäkra".