Om attraktionen
Flygkarusellen var en större version av senare tids Slänggungan. ”Den har en höjd som det inte finns make till inom de tre närmsta kungarikena. Dess musikaliska prestationer motsvarar 60 mans orkester”, skrev Göteborgs-Tidningen när Jubileumsutställningen öppnade den 8 maj 1923.
Störst skillnad jämfört med en traditionell slänggunga var att flera passagerare åkte tillsammans i samma gondol, i stället för att som i Slänggungan åka en och en, alternativt två och två, i små korgar.
Fram till 1926 stod Flygkarusellen nordväst om Bergbanan. För att ge plats åt det årets nyhet Polketten flyttades karusellen till området framför Cabarethallen. Dels av utrymmesskäl, dels för att ljudvolymen inte skulle störa dansen. I samband med flytten byggdes attraktionen om till en traditionell slänggunga.
”Den flyttade och förenklade slänggungan kommer säkert att ha framgång. Det är nämligen åtskilligt mera spännande att slängas runt i luften med benen fritt i vädret än i en stabil gondol” skrev Göteborgs-Posten i slutet av april 1926.
Mycket riktigt, förvandlingen blev en framgång. Från den dagen tjänade Liseberg lika mycket på en månad på karusellen som man tidigare gjort under en hel säsong.
På hösten 1932 stängde Flygkarusellen. Året efter placerades den på Radiobilarnas tak. Där blev den kvar över säsongen 1951, men inte som publik attraktion utan som dekoration. 1952 övertogs takplatsen av nyheten Helikoptern.
Fakta
Tillverkare: Firma Josef Hübner i Neustadt an der Orla
Kostnad: 350 000 Riksmark
Plats: Karusellplatsen (1923-1925), framför Cabarethallen (1926-1932)
Foto: Konstljus-Atelieren
Sommaren 1924.
I gondolerna fanns fyra soffor men antalet passagerare tycks ha varierat. Synen på säkerhet var annorlunda på 1920-talet. I filmklipp från Jubileumsutställningen ser man barn som reser sig upp under åkturen. Byglar och bälten lyser med sin frånvaro. Bilden togs 1925.
Sommaren 1926. Karusellen har sänkts rejält och gondolerna bytts ut mot korgar.