Om attraktionen
Med en höjd på drygt 30 meter och en diamater på 25 meter ansågs det nya hjulet vara världens största moderna pariserhjul. Tvåa på listan var det cirka 25 meter höga hjul som samma år restes på Expo 67, världsutställningen i Montreal. Hur högt världens högsta omoderna hjul var förtäljer inte historien.
– Det nya hjulet blir den hittills kostbaraste attraktionen vi installerar på Liseberg. I vår kommer vi att placera det invid Veckans Revy. Avsikten är emellertid att senare flytta jättehjulet till nöjesparkens högsta punkt. Detta fordrar dock en hel del specialarrangemang, bland annat rulltrappor, och det hinner vi helt enkelt inte med till den här säsongen, sa Lisebergs vd Olof Calderon inför säsongstarten 1967.
Första åkturen dröjde. Bygget i sydtyska Augsburg och leveransen upp till Sverige drog ut på tiden, så till pressvisningen kunde Calderon bara visa en bild på hjulet.
Först söndagen den 19 juni 1967 invigdes attraktionen, med duvor, musik och högtidligt tal. Det utlovades även ett regn av blommor från luften. Och blommor regnade, men de flesta hamnade utanför Lisebergsområdet.
Hösten 1972 inleddes den planerade flytten till övre parken (i samband med bygget av Flumeride). Någon rulltrappa fanns ännu inte utan den lät vänta på sig till 1986. För att ge plats åt Pariserhjulet revs Racerbanan som funnits på berget sedan 1951. I samband med flytten totalrenoverades hjulet.
När SKF firade 75-årsjubileum 1982 byggdes Pariserhjulet om till ett stort kullager med företagets logotyp på hjulets båda sidor. Samarbetsavtalet mellan kullagerfabriken och Liseberg gällde inledningsvis i tre år men såväl utseende som logotyp kom att bli ett permanent inslag på hjulet.
Pariserhjulet gjorde sin sista säsong 2015. Det såldes sedan till en nöjespark i Storbritannien.
Kuriosa
- I samband med invigningen 1967 utlyste GT en namntävling. Namnet Pariserhjulet ansågs inte lämpligt eftersom Liseberg inte hade någon anknytning till den franska huvudstaden (vilket inte var ett problem med tidigare pariserhjul). Vinnande förslag blev Högfärden, men namnet användes aldrig. Förslagslämnaren fick dock sin belöning.
- Till en början roterade gondolerna runt sin egen axel. Det upphörde på 1980-talet.
- Först sa Stadsbyggnadskontoret nej till att placera hjulet på bergsplatån norr om Veckans Revy. Där kunde det störa närliggande bostadsbebyggelse. När Liseberg i stället föreslog Paratroopens plats mitt på södra området, ja då sa polisen nej av säkerhetsskäl. Tillslut godkände ändå Stadsbyggnadskontoret platsen intill Veckans Revy, förutsatt att belysningen på hjulet ändrades.
- 1983 tillsattes en projektgrupp som hade till uppgift att eventuellt döpa om hjulet och att eventuellt byta ut det mot ett nytt. Ingen av idéerna genomfördes.
- I oktober 1994 monterades det då röd-orangea pariserhjulet ner för att blästras, repareras, lackas och målas i nya färger.
Biljettpris
1971: 2,50 kr för vuxna, 1,50 kr för barn
1974: 3 kr för vuxna
1981: 5,50 kr
1982: 6 kr
Åkstatistik
Totala antalet åkande. Avrundat till närmaste tusental.
1967: 254 000
1968: 277 000
1969: 319 000
1970: 263 000
1971: 293 000
1974: 253 000
Fakta
Originalnamn: Riesenrad
Attraktionstyp: Pariserhjul
Tillverkare: Anton Schwarzkopf, Västtyskland
Plats: I södra området, på bergsplatån norr om Veckans Revy (1967-1972). I övre parken (1973-2015).