Om attraktionen
Kälkbacken hade premiär 1923. Den var i bruk även 1924 innan den stängdes för gott.
Långt innan Jubileumsutställningen i Göteborg öppnade fanns enligt uppgift en av Göteborgs bästa kälkbackar på landeriet Lisebergs sluttningar. Så varför inte bygga en sommarvariant!
Av allt som blev klart sent till utställningen var Kälkbacken en av de sista attraktionerna att färdigställas. Först den 7 juli var det premiär för allmänheten (utställningen öppnade 8 maj). Backen startade i Övre parken, där Lisebergs friluftsteater fanns innan Jubileumsutställningen, och gick i en båge förbi Lillköping och vidare förbi Hasselblads (som blev Tyrolen 1971).
Den grönmålade backen var täckt med stearin och de tio kälkarna rymde fyra passagerare vardera. Vid sidan av backen fanns en anordning bestående av en kätting med krokar som transporterade tomma kälkar upp till toppen efter åkturen.
Göteborgs-Posten var på plats vid pressvisningen och skrev följande om åkupplevelsen:
”Bekantskapen med det nya fortskaffningsmedlet var enbart angenäm. En stor bred kälke, som absolut ej kunde välta, placerades på såpsmorda skenor, i vilka den för ytterligare säkerhets skull är inbyggd, och så bar det iväg med oss utför branten. Farten blev ganska stor, men glidningen var lugn och angenäm. Av allt att döma får nöjesfältet i kälkåkningen en ny attraktion, som kommer att konkurrera med Berg- och dalbanan och Lustiga Huset om publikens ynnest.”
Intresset var stort när Kälkbacken öppnade lördagen den 7 juli 1923. Mycket större än beräknat.
”Det blev omedelbart en lång kö framför biljettförsäljningen, och denna måste avbrytas ett par gånger, emedan det blev kö också uppe vid kälkbackens startplats”, skrev Göteborgs-Posten på premiärdagen.
Till råga på allt fungerade inte uppdragningsanordningen på ett tillfredsställande sätt, vilket gjorde att folk fick vänta ännu längre. De tekniska problemen höll sedan i sig under säsongen. Krokarna tappade taget om kälkarna vilket resulterade i att de störtade bakåt och krockade med den efterföljande. Strulet gjorde att Kälkbacken hölls stängd under perioder.
Attraktionen var i bruk även 1924, men det dröjde till 1928 innan den såldes. Köparen, som hette Bäckström, betalade 110 kronor för allt.