Om attraktionen
Nätet lanserades 1996. På den tiden hade endast 5 % av Sveriges befolkning över 12 år internetuppkoppling hemma medan 27 % hade tillgång till en dator i hemmet.
Nätet låg i Titta In 2, utställningslokalen bredvid Stora scenen, och innehöll bland annat 20 datorer med internetuppkoppling, multimedia och en spektakulär Virtual Reality-anläggning med 3D-stereo. Det fanns även fem ämnesrelaterade stationer som gav en översiktlig bild av nyttan med internet. De användes exempelvis till videokonferenser och för att skicka och ta emot elektroniska brev.
I lokalen arbetade tre personer. Två som gav vägledning och utbildade gästerna och en som arbetade i Telias servicebutik. I butiken kunde man bland annat köpa internetabonnemang och det senaste inom CD-ROM.
Tidningarnas Telegrambyrå (TT) skrev att ”nöjesfältsbesökaren ska kunna parkera sig framför en av de 20 datorerna och för 30 kronor få sig 30 minuters surfning på nätet till livs, guidad av grönklädda experter om man så vill.”
Nätet återkom även 1997. Fast då fick gästerna surfa gratis, vilket resulterade i en mycket välbesökt utställningslokal.
Kuriosa
- Nätet var ett av tre namnförslag på attraktionen. De övriga var Login och Änter (där bokstaven ä, i likhet med loggan till Nätet, var utformad som @ med två prickar ovanför).
- På pressvisningen 1996 förhandsvisades 1997 års stora nyhet Kållerado i Virtual Reality.