Om restaurangen
Familjevänlig tågrestaurang vid Lisebergbanan som varit med sedan 1980-talet. Varierat utbud genom åren, från Texmex till silltallrik och Järnvägssallad.
Historia
Järnvägsrestaurangen byggdes på klassisk mark. Det var där Bengtas Café låg tidigare, känt för smarriga våfflor och nöjesparkens bästa spaningsläge. Redan 1924 flyttade Bengta Jönsson in med sina våffeljärn och först 1986 gräddades den sista våfflan. Caféet revs och platsen övertogs av Liseberg C, järnvägsstationen som innehöll, och fortfarande innehåller, Lisebergbanans station och Järnvägsrestaurangen.
Premiäråret 1987 blev en succé. 55 000 rätter serverades innan säsongen var över. Gästerna trivdes i tågmiljön från 1920-talet och uppskattade rätter som biff med lok, Laxå potatis* och Kryl-bollar* som serverades på perronger, i väntsalar, i personvagnar och till och med i godsfinkor. Vintertid tog evenemangen över. Ett populärt sådant var den så kallade Rallarfesten.
* Göteborgshumorn förklarad: Laxå och Krylbo är två kända järnvägsstationer. De öppnade 1866 respektive 1873.
Några milstolpar
- 1994 gjorde Texmex entré på menyn. En långkörare som ersattes av svensk husmanskost först 2011.
- 1995 kompletterades restaurangen med Vänthallen – en bistro/bar. 2010 fick den ett nytt utseende.
- 2007 renoverades det 20 år gamla köket. Nu kunde restaurangen bättre möta moderna krav på ergonomi och livsmedelshantering.
- 2009 utvidgades uteserveringen.
- 2011 fräschades restaurangen upp och fick en tåghistorisk inredning.
- 2019 var det dags för ny uppfräschning, både invändigt och utvändigt. Mest iögonfallande var byggnadens nya fasad.
Kuriosa
Bilder
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
Premiärsommaren 1987.
Foto: Stefan Karlberg.
Middag i tågmiljö år 2006.
Foto: Stefan Karlberg.
Vänthallen, som den såg ut 2013.
Foto: Hedvig Wallin.
... och fasaden som den har sett ut sedan 2019.